Slik sikrer du deg mot unødvendige konkurstap

Selv om det har vært en nedgang i antall konkurser i år, er det grunn til å være på vakt. Kreditorforeningens konkursrapport varsler deg når virksomheter melder opphør.

En konkurs kan bety store tap for dem som har fordringer til virksomheter som går over ende.  

I januar 2020 var det totalt 491 konkurser, tvangsavviklinger og tvangsoppløsninger. Samme måned i 2021 er dette tallet nesten halvert til 252, viser ferske tall fra Kreditorforeningen. 

Men til tross for en markant nedgang, er det god grunn til bekymring.

– Selv om vi ser færre konkurser, er det ikke usannsynlig at enkelte bedrifter kan få store problemer med å holde seg flytende fremover, advarer Cato Finsås, salgssjef i Kreditorforeningen. 

Stille før stormen?

Flere kredittsjekkforetak peker på at mange bedrifter er holdt kunstig i live med ulike støtteordninger gjennom koronapandemien. Samme vurdering gjør Kreditorforeningen.

– Snart forfaller blant annet utsatte skatter og avgifter. Det kan bety at mange bedrifter får problemer, eller i verste fall går over ende, sier Finsås.

– Det store spørsmålet er hvordan dette går når støtteordningene til staten faller bort. 

– Var det en økning i konkurser i fjor?

– Ja, det ble åpnet 2563 gjeldsforhandlinger i løpet av 2020, noe som er en økning på 17,6 prosent fra 2019.                                                                             

Kreditorforeningen har verktøyene du trenger for å følge med på bedrifter som kjøper varer og tjenester fra din bedrift. 

– Vi anbefaler alle bedrifter å være ekstra nøye med kredittvurdering i disse dager. Vi har en avtale med Bisnode hvor våre kunder kan kredittsjekke direkte fra vår kundeportal, sier Finsås.

Konkursrapporten varsler automatisk 

Et annet verktøy er konkursrapporten, en tjeneste som ble lansert i fjor. Rapportens hovedformål er å varsle om nye konkurser på saker som er til inkasso. Her kan kundene selv logge seg inn på nettkontoret og legge rapporten til automatisk kjøring. 

–  Vi er godt fornøyde med at vi kan tilby et verktøy som konkursrapporten. Denne er tilgjengelig for våre kunder etter pålogging på vårt nettkontor, forklarer Finsås. 

Det er anbefalt at kjøringen har daglig oppdatering, ikke månedlig. Slik vil man kunne fange opp nye konkurser raskt. Det er mye som kan skje på en måned i disse dager, og det gjelder å være oppdatert. 

En av fordelene er at du får stoppet kundeforholdet raskt. 

– Det er jo essensielt i disse tider å være på ballen hele tiden og fange opp endringer, sier Finsås og legger til: 

– Det finnes dessverre eksempler på at noen selskaper tar ut varer fra leverandører etter at bedriften har meldt opphør, eller begjært konkurs.

Finsås kan konkludere med at rapporten har fått gode tilbakemeldinger fra kundene så langt, og oppfordre flere til å ta i bruk tjenesten. 

– Om man er usikker på hvordan man skal få tak i rapporten kan man kontakte saksbehandler eller sin kontaktperson i Kreditorforeningen.

Konkurser i 2020 og 2021

I  2020:

Det var totalt 491 konkurser, tvangsavviklinger og tvangsoppløsninger i januar 2020. Hvor 444 var konkurser og 47 var tvangsavviklinger og tvangsoppløsning.

Det var totalt 482 konkurser, tvangsavviklinger og tvangsoppløsninger i februar 2020. Hvor 416 var konkurser og 66 var tvangsavviklinger og tvangsoppløsning.

 

Så langt i 2021:

Det var totalt 252 konkurser, tvangsavviklinger og tvangsoppløsning i januar 2021. Hvor 222 var konkurser og 30 var tvangsavviklinger og tvangsoppløsning.

I februar var det totalt 340 konkurs, tvangsavviklinger og tvangsoppløsning. Hvor 287 var konkurser og 53 var tvangsavviklinger og tvangsoppløsning.