Ny konkursrapportering skal gi kundene våre minst mulig tap

Nylig har Kreditorforeningen utarbeidet en rapport som gir våre kunder rask tilbakemelding dersom en kundene med sak hos Kreditorforeningen har gått konkurs. Denne rapporten har vært etterspurt av flere kunder.

– Det skal et under til om det ikke snart blir et konkursras, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i data- og analyseselskapet Bisnode i en pressemelding datert 4. mai 2020 og fortsetter: 

– Manglende innbetaling av skatter og avgifter er ofte det som gjør at selskaper blir slått konkurs. Det er tydelig at det hoper seg opp med konkursbegjæringer hos Skatteetaten. Sannsynligvis skyldes det en villet politikk hvor mange bedrifter får en ekstra sjanse til å ta i bruk regjeringens krisepakker eller ordne finansiering, sier Ruud.

– Når konkursbølgen først kommer, vil den komme med stor kraft. Det vil føre til en negativ spiral hvor andre bedrifter med utestående i konkursboene selv vil risikere konkurs. Det er derfor viktigere enn noen gang å kredittsjekke de man handler med, advarer han.   

Den nye rapporten holder deg oppdatert

Cato Finsås, som er salgssjef i Kreditorforeningen Vest, er godt fornøyd med den nye rapporten. 

– Den har vært svært etterspurt, og vi har brukt litt tid på den, sier han. 

Rapportens hovedformål er å opplyse om nye konkurser på saker som er til inkasso. Her kan kundene selv logge seg inn på nettkontoret og legge rapporten til automatisk kjøring. Det er anbefalt at kjøringen har daglig oppdatering, ikke månedlig. Slik vil man kunne fange opp nye konkurser raskt. Det er mye som kan skje på en måned i disse dager, og det gjelder å være oppdatert. 

– En av fordelene er at man da får stoppet kundeforholdet raskt, forklarer Cato og legger til: 

– Det er jo essensielt i disse tider å være hands on og fange opp endringer.

Økning i antall saker

Rapporten har fått gode tilbakemeldinger så langt. Om man er usikker på hvordan man skal få tak i rapporten kan man kontakte saksbehandler eller sin kontaktperson i Kreditorforeningen, som i disse tider merker en økning i antall saker.

– Det er stor pågang hos oss. Folk ønsker å få inn det de har utestående, og ønsker selvsagt å sikre sine egne krav, avslutter han.