Ta påskefri med god samvittighet

Rydd skrivebordet for purringer og inkassosaker før påske, og ta fri med god samvittighet. Her får du rådene som hjelper deg å holde det ryddig.

Våren er gjerne en periode der folk har mer penger enn rundt juletider og når sommerferien nærmer seg igjen.
– Derfor oppfordrer vi til å få unna vårrengjøringen nå og å sende ut inkassovarslene før påske, sier salgssjef i Kreditorforeningen Vest, Cato Finsås.
Jo tidligere du sender ut inkassovarsel, dess fortere får du inn pengene. Det er erfaringen Kreditorforeningen sitter med etter å ha jobbet med dette siden oppstarten i 1921.
– Inkasso er ferskvare og vi ser at jo tidligere du kommer på bane og sender purring til kunden eller inkassosakene over til oss, dess lettere er det å løse dem, legger Finsås til.

Rydd og strukturer
Det kan være lurt med et skippertak i ny og ne, og spesielt i forkant av en ferie. Likevel er oppfordring fra Finsås å ha gode rutiner. Her er salgssjefens fem råd som sikrer deg en god saksgang:

1. Registrer kundeinfo
Vær nøyaktig når du registrerer ny kundeinfo. Husk å alltid få med organisasjonsnummer til bedriftskunder og fødselsdato/fødselsnummer til personkunder.

2. Fakturer tidlig
Send faktura med 14 dagers forfall så snart varen eller tjenesten er levert. Det gir kortere kredittid, pengene raskere inn på konto og mindre risiko for at kravet går tapt. Husk at foreldelsesfristen løper fra den datoen du tidligst kunne ha fakturert, ikke nødvendigvis fra fakturadato.

3. Inkassovarsel 14 dager etter forfall
Ble ikke fakturaen betalt ved forfall? Send inkassovarsel med purregebyr tidligst 14 dager etter forfall på faktura. Mange purringer skyver bare saken din lenger bak i betalingskøen til skyldneren, i tillegg til at det medfører portokostnader.
NB. Husk at inkassovarsel alltid skal sendes per post og at betalingsfristen skal være 14 dager fra utsendelsesdato.

4. Oppdater kundeinfoen
Bruk tid på å oppdater kundedatabasen din jevnlig slik at du til en hver tid har oppdaterte adresser, nye kontaktpersoner osv. Feil i adresser og kontaktinfo fører mange fakturaer på tidkrevende runder både i postgang og hos mottaker.

5. Yt god service – forkort kredittiden
Svar raskt og imøtekommende når kunden tar kontakt for å oppklare forhold rundt fakturaen. God kundebehandling øker sjansen for at fakturaen blir betalt.